Taustajärjestelmiä, verkkopäivityksiä ja uusia reittejä

Asiakaspalvelupäällikkö Anna Vänninmaja-Mäkelällä on hyppysissään kaikki taustajärjestelmiimme liittyvät asiat. Hänen työsarkansa alkaa jo edeltävänä syksynä, jolloin päätetään seuraavan kevään liikennesuunnitelmista ja aikatauluista.  

“Sitä mukaa kun teemme reittejä koskevat päivämäärä- ja hintapäätökset, päivitän tiedot varausjärjestelmään. Tämän jälkeen reittitiedot kirjataan verkkosivuille ja julkaistaan verkkokaupassa myyntituotteina. Koronan vuoksi meillä on ollut jo toinen poikkeuksellinen kevät, ja tänä vuonna julkaisimme ensimmäiset myyntivalmiit risteilyt vasta tammikuussa. Normaalivuosina tiedot ovat verkkokaupassamme aikaisemmin”, kertoo Anna.  

Uusien risteilyjen suhteen yrityksemme on kärsivällinen. On ymmärrettävää, etteivät asiakkaat koe uusia reittejä tai palveluja välttämättä heti omikseen eli yhden tai kahden kauden jälkeen ei vielä tiedetä, onko tuote hitti vai huti. Esimerkiksi ruskaristeilyjen ja ruskabrunssien kohdalla asiakkaita oli ensimmäisenä vuonna rajallinen määrä, mutta neljäntenä syksynä eli viime vuonna oli jo selvästi vilkkaampaa. 

“Vesillä on mukavaa muutenkin kuin kesällä. On hienoa, että yhä useampi asiakkaistamme on päässyt kokemaan myös syyskauden risteilyjä”, iloitsee Anna.  

“Mitä ihmettä te teette talvisin?”

Annan työpöydälle kuuluvat myös aikataulu- ja risteilyesitteiden sekä julisteisiin tulevat tiedot, jotka hän antaa eteenpäin graafisesta suunnittelua tekevälle Tuisku Niemiselle. “Fiksailemme materiaaleja yhdessä kuntoon. Sen jälkeen materiaali lähtee maailmalle joko esimerkiksi ennakkopostituksena ryhmille tai digitaalisesti verkkoympäristöihin”, selventää Anna. 

Järjestelmä- ja esitemateriaalipäivitysten lisäksi työtä riittää myös eri kohteiden perehdytys- ja infomateriaalien luomisessa. Materiaalia tehdään erityisesti asiakaspalvelumme ja lipunmyyntimme käyttöön.  

Kysymys, johon asiakaspalvelupäällikkö saa vastata vuosittain, on: “Mitä ihmettä te teette talvisin?” Tämä tiedustelu tulee usein henkilöltä, joka pistäytyy Laukontorin toimistossa pimeimpänä vuodenaikana. 

“Osa asiakkaista ei vielä miellä sitä, että toimimme koko vuoden. Vaikka risteilykausi on lyhyempi, vaatii se ympärivuotista työtä niin kassa- kuin järjestelmäpäivitystenkin osalta. Kaikkina vuodenaikoina auki olevat Hopearavintolamme Bistro Kattila ja Bistro Mustavuori sekä erilaiset hallinnolliset tehtävät pitävät huolen siitä, ettemme ehdi täällä pyörittämään peukaloitamme”, nauraa Anna.  

Laivahuoltoon kuluu melkein viideosa vuodesta

Laivatoimenjohtaja, kapteeni Jari Niemi tuntee laivamme läpikotaisin. Siksi hän tietää hyvin, kuinka paljon laivojen laittaminen talvi- ja kesäteloille vaatii: noin kuukauden syksyllä ja saman ajan keväällä.  

“Varsinkin syksyn työlista on pitkä. Yritämme huoltotöiden avulla välttää talven pakkasvauriot”, kertoo Jari.  

Kesäkautta varten varataan aikaa myös turvallisuuden varmistamiseen. Pelastuslautat lähetetään huollettaviksi parin vuoden välein ja palosammuttimien ja laivatekniikan osalta määräaikaishuolto tehdään suunnitelman mukaisesti. Laivan ylläpitohuoltoa hoidetaan säännöllisesti, ja laivojen huoltomaalauksia tehdään vuosittain. Lisäksi sisätilojen siivous ja lattioiden vahaus tehdään keväisin, jotta pinnat on helpompi pitää puhtaina kiireisimpänäkin sesonkina.  

Viiden vuoden välein alukset nostetaan telakalle ja niille tehdään niin sanottu runkokatsastus. Runkokatsastuksessa varmistetaan laivan turvallisuus rungon osalta mittaamalla esimerkiksi aluksen pohjan paksuus. Samalla tarkastetaan ja huolletaan aluksen vedenalaiset osat kuten potkurit ja peräsimet.  

“Moni ei välttämättä osaa ajatella, kuinka paljon huoltoon vaaditaan työtä ja kuinka paljon se kustantaa”, Jari sanoo.  

Talvella työssä painottuu huoltojen suunnittelu ja aikatauluttaminen. Suunnittelutyön tavoitteena on helpottaa kevään stressaavaa työsumaa. 

“Kesäaika on sitten jo mukavaa, kun laivat ovat kunnossa ja asiakkaat kyydissä. Loppukesän huipentavat tänä vuonna muun muassa SaariHelvetti ja Apocalyptican konsertti, joissa on oma tunnelmansa. Omaa kesälomaani vietän yleensä lokakuussa, jolloin normaaliolosuhteissa haen aurinkoa perheeni kanssa kaukomailta”, Jari kertoo. 

“Viikinsaaren laittaminen kesäkuntoon on kuin kesähuvilan nosto à la grande”

Ravintola Viikinsaaren ravintolapäällikkö Heli Rantalalla on edessään viides kesä Viikinsaaressa. Niin kuin Annalla ja Jarilla, myös hänen kesäkautensa alkaa jo edeltävänä syksynä.  

“Kun kausi päättyy, laitamme saaren ja ravintolan talviteloille. Tietojemme mukaan Viikinsaaressa kummittelee, joten siksi hyvästelemme ravintolan kummitukset ja katamme heille neljän hengen pöydän talvea varten. Sanomme hetkeksi näkemiin myös kesätyöntekijöillemme. Osa heistä jatkaa Bistro Kattilassa ja Bistro Mustavuoressa. Pikkujoulukausi tuo vuoden loppuun oman kiirepiikkinsä, joten silloin keskitymme loppuvuoden töihin”, Heli kertoo.  

Kevät on yleensä hyvin työteliästä aikaa. Silloin rekrytoidaan ja koulutetaan noin 30 kesähenkilökuntaan kuuluvaa. Laivojen ravintolat ja kassat laitetaan kuntoon ja tehdään tarvittavat tuotetilaukset. Viikinsaari nostetaan kesäteloille ja toiminnassa valmistaudutaan asiakkaiden tuloon.  

“Vertaisin Viikinsaaren kesäkuntoon laittamista kesähuvilan siivoamiseen ja kunnostamiseen, mutta meillä työtä on potenssiin kymmenen”, Heli nauraa, ja jatkaa: 

“Kuurattavaa ja tekemistä on paljon, ja siksi paikan päälle lähteekin kokonainen armeija työntekijöitä. Koska Viikinsaari on luonnon armoilla koko talven, saaren vahtimestarit huolehtivat alueen kuntoon laittamisesta.  

Aikaan ja paikkaan sopivaa lähiruokaa oikeassa kesäparatiisissa 

Myös kesämenun laatiminen ruoka- ja viinilistoineen vie paljon aikaa keväisin. Ravintola Viikinsaari noudattaa filosofianaan sesonki- ja lähiruoka-ajattelua, ja tarjoiltavien halutaan olevan tyylikästä, yksinkertaisen kaunista ja kesään sekä Viikinsaaren miljööseen ja henkeen sopivaa. Hyvä esimerkki tällaista ruuasta on esimerkiksi sesongin raaka-aineilla tarjoiltava risotto.  

Helin mielestä Viikinsaari on oikea kesäparatiisi, joka lumoaa jokaisen siellä vierailevan. Hän pitää saarta todellisena lomasimulaattorina, johon jo laivalla saapuminen tuo oman säväyksensä.  

“Viikinsaaressa, joka on osaltaan luonnonsuojelualuetta, on paljon tilaa. Rantasaunassa voi vierailla yleisösauna-vuoroina tai sen voi varata myös yksityiskäyttöön. Kannattaa kävellä saaren luontopolku läpi ja tulla sen jälkeen ravintolaan. Suosittelen myös tutustumista kesäteatterin ohjelmistoon ja erilaisiin tapahtumiin”, Heli vinkkaa.  

“Toimintafilosofiaamme kuuluu, että meille kaikki asiakkaat ovat vieraita. Toivotankin kaikki lämpimästi tervetulleiksi Viikinsaareen”, hän sanoo.